Egy percig sem vitatom, vezérünk (pontosabban háttérmunkásai) mindig profi módon volt(ak) képes(ek) minden kommunikációs helyzetet marketingelni. De még mennyire! Gondoljunk csak például a tavalyi önkormányzati választások előtti „mindent átadunk, akkor is, ha csak majdnem kész” projektjeire, vagy akár a péntek reggeli Kossuth Rádiós szeánszokra, ahol annyira, de annyira képes minden katasztrofális döntést, próbaüzemet, sarcot ki-, és megmagyarázni, másként értelmezni és láttatni, s mindenek előtt a közös érdekből, nézőpontból megközelítve emészthetővé, elfogadhatóvá tenni, és ezzel lenyomni a torkunkon.
Nem volt ez másképp kedden sem.
Van itt ez a tényleg gyönyörű, csodás autó, amely láttán még a BMW-sek is elgyengülnek egy pillanatra. A Mercedes CLA Shooting Brake. Tessenek rákeresni, lélegzetelállító.
Imába is foglaltam, gyorsan Viktorunk szavait, miszerint idézem:
„Remélem, hogy rövidesen eljön az az idő, amikor a magyarok nem csak gyártani, hanem vásárolni is tudják a Mercedes- Benz személygépkocsikat”.
Ámen!
Ám addig is.
Igen, igen, eléggé fénylik még a frankhitelek forintosítása kapcsán múlt héten fejre került glória (ezt az érdemet nem tudom, és nem is akarom kormányunktól elvenni, valóban nagyon sokan menekültek meg ezáltal a totális csődtől, ám hiszem, hogy ez a tény nem fedheti el a mutyizás, rombolás, csalások sorozatának létezését), szóval illett ezt még valamivel meglovagolni.
Nem csupán illett, kellett. Mert közeleg a nagy csúcstalálkozó Merkel asszonnyal, aki mint tudjuk, közhelyesen szólva "már nem mai csirke". Muszáj volt tehát valami nagystílű akció keretein belül kissé puhítani őnagyságát, mert ahogyan az előre sejthető, jó néhány dolog kapcsán készül a Miniszterelnök úr orrára koppintani. Olyan gondolatokat kiemelvén sikerült ezt véghez vinni, mint:
- A német tulajdonú vállalatok több mint 300 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, ami 300 ezer magyar család kenyerét jelenti.
- Végső soron a Mercedes adta meg nekünk, magyaroknak a lehetőséget arra, hogy Magyarország visszakerüljön Európa gazdasági térképére.
- Az önök kiváló teljesítménye egy nagy teherbírású köteléket épít Mercedes és Kecskemét, Magyarország és Németország között.
Éssatöbbi, éssatöbbi.
Nagyívű, s őszintének tűnő mondatok. Már majdnem el is hittük. Ha nem ő mondta volna, talán teljesen.
Igen. Kellett nagyon hazánknak a Mercedes gyár. Meg az Audi is. Sőt, az egyéb nagy nemzetközi cégek kiemelt beruházásai is, amelyek a magasan képzett magyar munkaerő miatt választották országunkat. Büszkék is vagyunk erre, s főképpen az ott dolgozó, tehetséges, szorgalmas, tanult honfitársainkra, első rangú szakembereinkre.
Ám erre a képmutatásra, kirakatműsorra, színjátékra közel sem.
Kérem szépen, vadiúj Mercije csak Bobby Ewing-nak volt (úúú, az a piros cabrio), illetve Magyarország jelenkori története során például a műceleb Berki Krisztiánnak, és még néhány ezer „nagyvállalkozónak”.
Szóval engedtessék meg nekem ezen az egész fellépésen nagyot kacagni. Mert a magyarok többsége csak a tévében, újságban, interneten, no meg az utcán lát ilyen gépeket, és sóhajt nagyokat, miközben azon gondolkozik, hogyan húzza ki a hónapot fizetésig. Arról meg ne is beszéljünk, hogy egy másik óriási hányad egyenesen nemhogy egy autót, hanem egy átlag háztartást nem tud fenntartani.
Tehát mindaddig, amíg ez a fajta grandiózus látszatkeltés, kifelé való színjáték marad a fókuszban, sőt, amíg a CBA terjeszkedése fontosabb, mint a CLA térnyerése, addig tényleg nincs miről beszélnünk, és nem kell attól rosszul éreznünk magunkat, hogy ezt az egészet nem vesszük be, nem hisszük el, nem adunk neki egy fikarcnyi hitelt sem.
Köszönjük, de nem.
És higgyétek el, Angela Merkel sem fogja. Sokkalta okosabb, rafináltabb asszony ennél.
Az, hogy ez a mai előadás neki szólt leginkább, vagy inkább nekünk, minden valószínűség szerint nem fog kiderülni.
Addig is nézzétek meg ezt a csodát.
Egyvalamire biztosan jó lesz. Pár percig egy másik valóságban léteztek majd…