Mi történik?

A CBA és a bolognai spagetti

2015. április 23. 21:52 - 3niko

Órák óta vívódom. Be kell mennem a cébéába. Muszáj. A környéken nincs máshol friss tőkehús, az uram meg bolognai spagettit szeretne.  Nincs idő máshová menni, ezer a dolgom, s mind fontos, tényleg minden perc számít. Másfél órát utaztam hazafelé a melóból, ha elkalandozom shoppingolás címszó alatt, sose lesz ebből főzőcske.

Tudom, ott a spár a másik sarkon, de ott csak ilyen előre tálcázott mócsingot kapni, nem pedig friss hentesárut. Szegénykém, nagyon sokat dolgozik mostanában. Én meg holnap itt hagyom három napra, elutazom, hát nincs az az Isten, hogy meleg étel nélkül hagyjak egy százkilencvenkét centis, harminchat évest. Nem, de nem ám! Főleg, hogy ezt a kaját bizony ő megeszi reggelire, ebédre, vacsorára is. Akár három napon át, nulllahuszonnégy. Legényéletéből örökölt egyetlen anti- gourmand beidegződése ez.

Szóval marad a kétely. Vagy megerőszakolom magam, meghasonlok a puszta létezésemmel, és itt vásárolok, majd’ egy évnyi elkerülés, önmegtartóztatás után, vagy pedig legyártok egy fincsi krumplistésztát, oszt’ jónapotkívánok. Tudom, hogy annak is örülne, no de mégis.

Nettó huszonegy percen keresztül győzködöm magam a metrón. Kislány, no para, csak villámgyorsan összekapkodod, ami kell, levegőt sem veszel, csak bepakolsz a piros kis geci-korsárba, aminek már a fogása is olyan idegen, s már mehetsz is, elvégre vár a második műszak.

Húsmentes étek szóba sem jöhet. Három nap, érted, három! Elképzelem, ahogy az egyetlenem munkából hazafelé nyammogja azt a cafrangos húsból összetákolt gyrost, s kiráz a hideg. Nem, nem, ilyen nincs, én bizony bemegyek. Príma lesz. Kibírom. Senkise tudja meg. Senki.

cba_1.jpg

Az aluljáróból felfelé tartván éteri, esszenciális szarszag fogad. Mintha a Jóisten is el szeretne téríteni. A lábam remeg, mantrázom magamban, te hazug, te céda, te nemnormális, mit csinálsz? Aztán győz az ősasszonyi ösztön, nyílik a fotocellás ajtó, belépek.

Bunkóvári biztonsági őr hordja a piros kis geci- korsarakat, rakja halomba. Kell is a tehetős újpesti vevőknek a bőséges kosár- ellátás. Hadd válasszanak, melyiket szeretnék telepakolni színtiszta mutyiprofittal.

Hűha, bent vagyok. Az ájulás kerülget. Ez tényleg dráma. Lábam remeg. Gyomorideg. Te drága Jézus, s Mária. Jajj, de ronda ez a félig rothadt kaliforniai paprika kilencötvenért. Na, nem a nézelődés, nem ezért jöttünk, csak célirányosan. Olasz paradicsomkonzerv, maggifix, spagetti egyébként van otthon, az nem kell, térjünk már a lényegre, de tényleg, hol van az a nyomorult hentes pult???

Ezen a ponton, azt érzem, nem megy. Lepereg előttem életem horrorfilmje. Vizionálok. Elképzelem, hogy a szupermarketből kilépvén jön Habony, s elüt egy fekete Transzporterrel. Na, csak nyugi, majd kiheverem, hazamegyek, s elmondok húsz Miatyánkot meg tíz Üdvözlégyet, de basszus, az sem jó, mert akkor majd a Semjén Zsolti bácsi kezd el tapsikolni, hogy végre megtértem… Aztán a szárazáru pult elé érkezvén szinte látom magam előtt a holnapi Bayer- féle örömködést, miszerint sikerült beverni egy újabb szöget a ballibsi hisztériakeltés koporsójába.

Oh, na, végre, helyben vagyunk. Azta, de gáz. Ja, hogy ez a szárnyas- részleg. Félfehér csirkemell- filé még mindig üvölt a fájdalomtól ezernégykilencvenért. Na, ne. Ott, a másik, a bal fele a vörös húsok pultja. Megkönnyebbülök. Viszonylag elfogadható, szép az áru. Sertéscomb kell, gondolom magamban, úgy fél kiló, szigorúan frissen darálva. Ketten vannak előttem.  Amíg várok, toporgok, nagy elánnal szedem a levegőt, eszembe jut az al-felcsúti sertéstelep. Ez vajon attól a mészárostól van? Nem, inkább nem akarom tudni. Ha tudnám, annak nem lenne jó vége. Olyat káromkodnék, hogy az egész szájbatekert Pancho- Aréna beleremegne.

Nyomja a kislábujjam az új körömcipő. Feszengek. Már csak egy mami van előttem, valami féldisznót akar feldaraboltatni. Közben érzem, hogy Vitya bátyánk rátenyerel a vállamra, vigyorogva felém fordul, elismerően bólogat, s már számolgatja a Bözsi utalványt, amit ott fogok hagyni a haveroknak.

Amikor már épp menekülőre fognám, mert iszonyatosan szédülök, kijózanító harsánysággal hatol be a hallójáratomon a hentes köszöntése:

- Kis kezit csókolom, drága, mit adhatok? Csak nem darált husit? Ha jól sejtem, soványabbat szeretne, épp ebből. - S rámutat az egyetlen általam favorizált húsdarabra. Oh, te jó ég, mondom magamban, mi a túró van itt, ezek már a gondolataimat is tudják előre.

 De az akció folytatódik.

- Mennyit adhatok? Gondolom, úgy fél kilót szeretne-, mondja, és olyan magabiztos, sanda tekintetet dob oda a leszedált önvalómnak, hogy majdnem lefejelem a pultot.

- Ez így jó lesz? – mutatja a kész végterméket, s nem tudok mást, csak odarebegni;

- Ezt meg honnan tudta?

- Áh, tetszik tudni, néha belelátok a nők fejébe. De nem ám mindenkiébe. Csak azokéba, akikben van perspektíva!

Drága jó édesanyám, ha őt nem a Danny Blue patronálta, akkor óriási bajban vagyok! Tudja a fene, hogy értette. Végképp kimerülve vonszolom magam a kasszához. Előbányászom az Erzsébet- utalványt, odadobom az elgyötört pénztáros kislánynak, igen, értettem, még százhatvan forint kápé, s futok, rohanok ki a friss levegőre.

A szarszag még mindig ott van.  A francba, én idióta meg megint bent felejtettem a rágót a kosárban. Nem érdekel. Vesszek meg, ha visszamegyek érte.

Aztamindenit, ezek belelátnak a fejembe. Inkább mégiscsak elmormolom azt a pár Miatyánkot, meg Üdvözlégyet. Lesz, ami lesz…

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mitortenikma.blog.hu/api/trackback/id/tr637393228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔batyu♔ 2015.04.24. 08:19:15

Jó:)))

És van jópár olyan ostoba ballibsi, akinek ez a valóság.

konrada 2015.04.24. 08:45:30

Szegény férj. Nem lehet könnyű dolga egy ilyen "khmm, érdekes" asszonykával!;))

♔batyu♔ 2015.04.24. 08:49:32

@konrada: Ironizált, ostoba ballibsiket figurázott ki, akik enm mennek a CBA-ba ,mert magyar, mert Orbán, stb.

dîszkorzo 2015.04.24. 08:59:09

Van itt 1-2 furcsaság.A cikk írója miert tekint uraként a férjére es miert jár CBA-ba,ha ilyen komoly megterhelést okoz ez neki?Miert fontos tudni,hogy a férj (úr)akár reggelire is képes elfogyasztani egy jó adag bolonyait?Ha a cikk lényege,h a CBA nem jó ,sok a rohadt zöldség es még lojálisak a kormánnyal es ők is velük akkor ez kevés,ezt tudtuk! A lelki megterhelés ,h akkor most itt kell vásárolni ,meg unalmas,elcsépelt es egyáltalán nem jópofa! Ja,az illusztráció a mammut alatti CBA-ról készült ,pedig Újpestet említi az író !

slowMotion 2015.04.24. 09:03:50

Hányszor mondjam, nem, nem, a CBA-ba soha!

wolves84lb 2015.04.24. 09:12:00

@♔batyu♔: micsoda kis jólértesült vagy...máskor meg annyira tűnsz értelmesnek, mint egy üres gyufásdoboz.

Most rárántottál, hogy írt vmelyik bértrollnok haverod egy ilyen posztot? :)

Zsuzsi2525 2015.04.24. 09:13:18

pont hogy a sparban finom a darálthús....

lavór 2015.04.24. 09:24:21

Utálja, de bement. Így járt.

konrada 2015.04.24. 09:32:35

@♔batyu♔:
A fene se tudja. Sajnos annyi olyan van itt, aki komolyan így gondolja, hogy hihető az, valóban ennyire ....

♔batyu♔ 2015.04.24. 09:46:40

@wolves84lb: Rólad szól a poszt faszfej és ahogy nézem, rá is rántottál.

♔batyu♔ 2015.04.24. 09:49:11

@konrada: Ahogy elnézem, páran találva is érzik magukat. Szerencsére ezek már csak kisebbség, ráadásul kipusztulófélben.

VT Man 2015.04.24. 10:04:37

@♔batyu♔:
"És van jópár olyan ostoba ballibsi, akinek ez a valóság. "

haha :-)

Na igen, az első világ problémái :-)

Ha már nácik nincsenek, hallucinálni kell párat.

korondisz 2015.04.24. 10:05:57

@♔batyu♔: "Nem megy cba-ba mert magyar"
Annyira magyar a cba, hogy tesztelésekkel kimutatták, hogy ugyanazt a terméket átlagosan 15-20%-kal adja drágábban mint az imperialista, pénzéhes vetélytársai. Mindemellett kimagaslóan a legkevesebb fizetést adja a dolgozóinak, és a bevétele után számítva a legkevesebb adót is fizeti. Úgy látszik hogy mindig van néhány eszement, aki megkajázza még ezt a "magyar" dumát, és nem fogja fel, hogy nem a magyarokkal kivételeznek hanem a saját a strómanjaikkal...A valódi magyarok adóemeléseket kapnak, útdíjat, és heti két-három nav ellenőrzést, miközben százötvenmilliárdos adócsalás gyanújára még csak nyomozni sem kezdenek...Lelketek rajta, előre azerbajdzsán felé!

konrada 2015.04.24. 10:19:02

@korondisz:
"ugyanazt a terméket átlagosan 15-20%-kal adja drágábban"
...ha körtét hasonlítunk almával.
Mert persze ha CBA nagyáruházat hasonlítunk pl. kis alapterületű Sparral, úgy már messze nem igaz az, ami egy alig 100 nm-es franchise kontra 10 000 nm-es nagy boltnál valóban igaz.
...de ha valakinek fontosabb az, hogy Tesco-s vezetőségnek saját utasszállító nagy gépe legyen, mint a sarki kisközértesnek enni adni valója családjának, az minimum így áll hozzá, és nyilvánít több mint 3000 - többségében frenchise-ban - üzemeltető kistulajdonost csókosnak.

korondisz 2015.04.24. 10:34:36

@konrada: Ennyire ostobának nem kellene nézni azokat, akiknek ez a munkája. Természetesen a hasonló elhelyezkedésű és méretű üzleteket hasonlítják egymáshoz. Ezt egyébként rajtuk kívül megtette több internetes oldal is, hasonló eredménnyel. Arról már ne is beszéljünk, hogy aki átsétál egy sparból egy cba-ba, konkrét időutazásban vesz részt...Egy pillanat alatt visszarepül a nyolcvanas évekbe...Lehet hogy ezt fizettetik meg olyan keményen?

konrada 2015.04.24. 10:52:27

@korondisz:
Eléggé kizártnak tűnik, hiszen a legtöbb nyugati tulajdonú üzletláncnak nincs is üzlete bizonyos méretszint alatt, így nincs is jóformán mihez hasonlítani, mert a hasonló méretű CBA üzletek nagyobb részt olyan exluzív plázákban vannak, ahol a többi cég nem volt hajlandó üzletet nyitni akár a magas boltdíj, akár a várhatóan kisebb forgalom miatt, így az árképzés ott a helyi viszonyokra van kialakítva...

...de tudod mit? Linkeld be azokat kimutatásokat - hiszen neked ez a munkád - hogy érdemben, számok ismeretében tudjuk ezt megvitatni...

....de egyben nem vitatkozom: valóban, a franchise CBA-k tényleg kevésbé szinvonalas képet mutatnak, ami a kisválalkozó tőkehiányát is mutatják... (Nem beszélve arról, hogy tulajdonosai többsége még a régi rendszerben szocializálódott kényszervállalkozó az akkori módszerekkel, mert egy fiatal, épeszű ember a jelenlegi versenyhelyzetben élelmiszerboltba nem fektet be...)

fifibá55 2015.04.24. 10:54:03

A háttér ismerete nélkül, valóban van egy karikírozó jellege a novellának...
Ha tényleg van olyan lény, aki ilyen megfontolások miatt választja a számára előnytelenebbet - bármely téren -, annak úgy kell. Ez a "magyar termék" őrületre is igaz persze.
Eljátszom az analógiával, hogy ha pl. Budapesten kormányközeli társaságé lesz a BKV (csak úgy), akkor mindig lesz ülőhelyem a buszon, villamoson...

fifibá55 2015.04.24. 11:00:08

OFF: az osztrák zöldek egy parlamenti képviselőnője alkotmánymódosítási javaslatot terjesztett be, hogy növeljék meg a büntetési összegét annak a törvénysértésnek, hogy valaki a nemesi címét használja pl. a névjegyén. (Ez jelenleg max. 14 eurócenttel büntethető!). Szeretném, ha nekünk is ez/ilyen lenne a legnagyobb gondunk a mai világban.

konrada 2015.04.24. 11:00:20

@korondisz:
...ja egyébként meg nem ostobának nézem őket, hanem manipulatívnak. Mert ismerem annyira a statisztika felhasznált módszereit, hogy tudjam, abból mindneki azt hoz ki, ami neki megfelelő válasz.
(Legjobban tetsző az volt, amelyben kimutatták: az úszás sokkal veszélyesbb sport, mint a bázisugrás, mert sokkal többen fulladnak meg évente, mint amennyi bázisugró zuhan le.;))

---szóval nem őket nézem én ostobának...

zsoci 2015.04.24. 11:22:25

Én egyrészről értem az ellenérzést, mert a CBA egy szar. Menjen oda a fene, alig lehet valamit kani benne, azt is rohadt drágán. A többi magyar tulajdonú üzletlánc is pont ilyen szar. De sajnos a Spar is elérte már ezt a mélységet. Eljutottunk oda, hogy a külföldön olcsó boltként ismert Lidl a legjobb minőségű élelmiszer bolt ( Esetleg Tesco, Aldi). De átfogóan el lehet mondani, hogy alig van válallható bolt.
Amit viszon nem értek (de ennek semmi köze a CBA-hoz) hogy ha már egyszer maggi fixel készül a bolognai, amit friss anyagokból sem űrtechnika megcsinálni, nem mindegy, hogy milyen húsból van? Bár tény, hogy röhej, hogy a tálcásban a hús aránya néha 50% körül mozog (ráírva ez van).

korondisz 2015.04.24. 11:23:20

@konrada:1. Azt nem tudom miből vetted hogy nekem ez a munkám... "Magyar" zöldséges vagyok, aki emiatt pontosan tudja, hogy mennyire nem támogatják a magyarokat, csakis a cimborákat. Ne haragudj de most nem keresek linkeket, csinált ilyet az index is, ha van kedved keress rá.
A cba pontosan olyan tróger MULTI, mint azok, akiket ócsárol. Szerinted nekik okoz fejfájást hogy hány családi kisboltra nyitnak rá néhány hét alatt tönkretéve azokat? Mit nekik néhány hétig kétszázért adni a kenyeret meg a banánt a nemes cél érdekében...Vagy érdekelte őket szerinted hogy hány család ment tönkre a trafikos okosságuk miatt? Mert benne vannak nyakig...Egyébként meg inkább akkor magyarkodjon amikor fizetést ad a dolgozóinak...Az aldiénak a felét, az auchan-lidl-sparnak meg kevesebb mint kétharmadát fizeti! Miközben mindent drágábban ad, felújításra meg nem költ! Olyanok a boltjai hogy tiszta szégyen Európában! Épeszű ember nem teszi be oda a lábát a trafikmutyi óta.

saci02 2015.04.24. 11:27:03

''Tudom, ott a spár a másik sarkon, de ott csak ilyen előre tálcázott mócsingot kapni, nem pedig friss hentesárut.''

Itt bukott ki az ocska CBA-s reklam. Meg az egesz cikk. Valoszinuleg Batyu rendelte meg.

korondisz 2015.04.24. 11:32:53

Igazad van Saci, jár a pont. Fizetett reklám.

konrada 2015.04.24. 11:45:04

@korondisz:
Az a probléma, hogy te politikai szemüvegszűrőn át nézed.
Így az egyiknél csak azt látod, mi a ború, a másiknál meg mi a napsütés.
És félre ne érts: nem a mutyitámogatóként szólok.
...mert többek közt nem pont olyan. Nem azér mert nem ott próbál magának támogatást szerezni, ahol tud. (Például tudod-e hogy az általad istenített nyugati láncok többségénél még tán nem is járt le az a támogatás, mely új befektetőként megkaptak? Ezt onnan tudni, hogy még itt vannak, s nem nevezték át a boltjaikat, mint a Match-nak, Plusnak....)
...s azt is tudod-e, hogy az általad jobban fizetőként aposztrofált boltok is állandó munkaerőhiányban szenved.
Amiből az következik, hogy a CBA kifejezetten ütődött, tehetségtelen embert foglalkoztat, akiknek a munkája annyit is ér, így meg ne csodálkozz, ha a CBA-k úgy is néznek ki! (Hiszen mekkora hülyének kell ahhoz lenni, hogy feléért, harmadával kevesebbért ugyanannyit dolgozzon???,))

...mert egyébként továbbra is tartom: almát hasonlítasz körtével...

Trackers 2015.04.24. 11:45:59

Klárika kedves...
Nem kell félni, nem fog fájni.

3niko 2015.04.24. 11:46:34

@korondisz: Bár az lenne. Mármint fizetett. Ehelyett egy valós élmények, érzetek és dilemmák által született kitárulkozás. De úgy látszik, betalált. Jönnek a trollok, csak jönnek. Szeretek nevetgélni ezeken a színes utózöngéken. Kiváltképp a (valóban) fizetetteken... :)

korondisz 2015.04.24. 12:04:43

Dehogy istenítem én a nyugati láncokat...Említettem is, hogy a cba pontosan olyan tróger mint ők, csak annyiból rosszabb, hogy nagyon drága és még visszataszítóan proli is.
A munkaválasztásban nem mindenkinek van lehetősége válogatni. Elküldi az önéletrajzát mindenhova és örül ha valahonnan visszahívják. Illetve sok helyen vidéken eleve csak egy bolt van, az is cba.
Képzeld el akkor mi lesz, ha sikerül a tervük, és a kormánnyal szoríttatják ki a versenytársaikat...Biztos jótékonyan hat majd az egyébként is kapzsi árképzésükre...Arról meg most ne is beszéljünk, hogy egy kormánynak feladata vagy egyáltalán joga-e törvényesen működő vállalatokat kiszorítani...

konrada 2015.04.24. 12:05:46

@konrada:
Ja, most lemaradt, miért is nem pont olyan. Mert míg azok csak nagy alapterületű, túlnyomórészt új építésű saját tulajdonú - alapvetően forgalomkoncentrált helyen épült boltokkal rendelkeznek, addig a CBA túlnyomórészt kis franchise boltokkal, így más azért.
De ha eldobod a szemüveged, úgy láthatod, Magyarországon kőkemény verseny van. Egy boltban nem azért kell vásárolni, mert a pártemberek kiadják az ukászt, vagy azért nem, mert azoknak ez az érdekük.
Ha a CBA lemarad a versenyben, akkor úgy járt. Ezért ha van vásárlójuk, úgy az mutatja, hogy míg lósz.. van, veréb is van. Azaz szükség van azokon a helyeken a boltjaikra, ahol működnek.

...s ha azt gondolod, hogy ez a vasárnapi nyitvatartásos hülyeség azért jó a CBA-nak, mert lázárék magukat megsokszorozva árulhatnak a hét utolsó napján 200 nm alá összetolható falú üzleteiben, úgy tévedsz. Ez arról szól, hogy a kisboltosok, kik hatalmas versenyhátrányban vannak, legalább 1 nap kereshessenek is, mert a boltjaik az alapellátás részei, így ha sorban lehúzzák a redőnyt, nagy körzetek maradnak bolt nélkül (+eladói munka nélkül), amelyek így sorvadásra kerülnek.

Azaz ez olyan protekcionizmus, mint a kisgazdálkodóké, melyhez hasonlót egész Európában alkalmaznak, azért hogy a perifériák ne ürüljenek ki, illetve az ott maradóknak legyen munkája, illetve ennél: legyen hol beszerezni szükségleteiket.

(Ettől én még nem fogok hétvégén, meg kis kereskedésben vásárolni, mert megtehetem. ...de ezért még nem fogok egysíkúan, véleményvezérektől megvezetve gondolkodni...)

korondisz 2015.04.24. 12:20:40

@konrada: A vasárnapi boltzár azért jó a cba-nak, mert a nagy bevásárlásokat hétvégén intézik az emberek. Egész héten dolgoznak, sokan szombaton is, majd vasárnap elmennek a tescoba és "olcsón" bevásárolnak egész hétre mindent. A cba-ba pedig már legfeljebb kenyérért mennek. Ezt nem bírta nézni a cba multimilliárdos tulajdonosa. Először tönkre tetetett több ezer családot a trafiklopással, majd mivel így sem voltak hajlandóak nála horror áron vásárolni, megpróbálja további törvényekkel ellehetetleníteni őket. Hatvanszorosára emelt különadó mellé nyereségességgi kényszer, tiltott reklám(!) miatt betiltott ingyenes buszjárat és hasonló ötletek segítenek abban, hogy sz@rt vehessél drágán. Pedig hidd el, nem azért nem akarnak nála vásárolni mert magyar...

konrada 2015.04.24. 12:29:26

@korondisz:
És ezt te most komolyan leírod azt, hogy közel 20 ezres komplex átfogó bevásárlásokat ezek után 200 nm alatti - így választékhiányos, de a magas fajlagos költség miatt drága - boltokban fogják az emberek megejteni??

Szerintem te is pont úgy poénkodsz, mint a blogoló!;))

korondisz 2015.04.24. 12:40:48

@konrada: Szerintem is durva, de hidd el erre megy ki a játék. Reményeik szerint ha nem is mindet, de jó részét megszerezhetik. Ha nem is mindent egyben, de a jó részét kisebb részletekben meg is fogják venni. Ugyanis el fog fogyni hét közben a mosópor meg a fogkrém, ha nem érkezik meg a havi nagy bevásárlással. Te mit gondolsz szent vasárnap bevezetése miért esett egy időbe a "reklám" buszok elleni fellépéssel (szánalmas), meg a hatvanszoros adóemeléssel-nyereségességi kényszerrel?

konrada 2015.04.24. 12:47:04

@korondisz:
Talán mert így akarták a gazdasági erőfölényt visszafogni?

korondisz 2015.04.24. 13:12:00

Ès az a pár tìzezer vállalkozás amivel szemben a cba-nak van erőfölènye, amit ki is használ kemènyen? Azèrt azt köszönöm hogy elismerted, a család meg egyèb duma csak nevetsèges lőzung, törvènytelen kiszorìtósdiról van szó szerinted is. Persze a mol meg az otp külföldi nyerèszkedèse nem gond, de ide ne jöjjön külföldi ugye? Elèg ha elküldi a gdp 10%-át kitevő eu pènzeket aztán tűnès haza?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.04.24. 13:48:03

jó-jó
bár a paradicsomkonzervhez, és a maggifixhez pont tökéletes lett volna az előre csomagolt darálthús is.
ha meg a húsban igényes vagy, akkor a többiben miért nem? (azt már meg sem említem, hogy a húsban sem lehetsz igényes, mert semmivel sem jobb a "friss" tőkehúsa a másik előrecsomagoltnál - de most komolyan ha a paprika elrohad a pultban akkor a hús az pont friss lesz?)

konrada 2015.04.24. 13:57:32

@korondisz:
Azért ez nem ennyire egyszerű. Az élelmiszer kiskereskedelem pont az az ágazat, ahol a világ fejlettebbik felében sem szívesen nézik el a külföldi befolyást, mert az a hazai piacvédelem egyik legfőbb terepe. Tán ezért nem sikerült komoly piaci tényezővé válni akár a németeknél, akár a franciáknál külföldi élelmiszerkereskedő multi, mert ők is pont ott tettek keresztbe nekik, ahol tudtak.
Mert ez pont nem az a terület, amiben egy más országba haszont kivivő, adózó cég cég hozzáad egy ország teljesítményéhez.
Hiszen a vásárló hazai, a piac hazai, a benne dolgozók hazai, és jó esetben az értékesített élelmiszer-áru is az. A hozzáadott érték - mely nem munkaerő-energia viszont kicsi. Így inkább csak lefölözőként vannak jelen ezek a cégek, ellentétben azon termelő cégekkel, mely a feleslelget - munkaerőt, enrgiát, alapnyagot veszi fel, és értékesíti termékként más piacra.
...de mint írtam, ez az a fajta protekcionizmus, mely sokkal nagyobb métékben van jelen nyugaton, csak persze helyzeti előnyükből fakadóan ügyesebben kivitelezve.

S nem, nem gond a MOL terjeszkedése más országokban... ...nekünk. A lengyeleknek, a horvátoknak igen. Pont ahogy nekünk gond volt az, amikor franci-német állami vállalatok által privatizált monopol közszolgáltatások. S ahogyan ez utóbbi a mi gondunk volt, nem a franciáké-németeké, úgy a MOL terjeszkedése is legyen annak problémája, ahová benyomultak, nekik kell ezt rendezniük.
...s talán itt a párhuzam egy másik, általunk boncolt szolgáltatási területre is.

S lehet, hogyszámodra az az okés, ha erőfölényükkel visszaélve kiszorítják a hazai kerekedőket a csupán szívjóságból, veszteséget termelni jövő multik, de hidd el, nem lenne ez olyan frankó, ha egy kiló kenyérért is külön tesco-s busszal tudnál csak elutazni... amire persze rá is menne az a vásárlásra szánt vasárnap.;))

korondisz 2015.04.24. 14:28:14

Természetesen nem veszteséget termelni jönnek, viszont megtehetik hogy hosszútávon gondolkozzanak. Itt akár 20-25 évre gondolok..Értem amiket leírsz, de egyet nem értek vele. Ideológiának megfelelhet amiket leírsz, de a valóságban ilyesmi nem létezik. Vagy csatlakozol egy közösséghez (EU) és elfogadod a feltételeit, vagy kint maradsz. Egyenlőre legalábbis én úgy tudom hogy nem az EU akart csatlakozni hozzánk. Ha belépsz szabadon vállalkozhatsz bármit őnáluk, cserébe ők is megtehetik nálad. Nincsen jogod sunyi, bárki által átlátható módon kiszorítani, vagy akár hátrányba hozni másokat. Gondolod európában örülnek neki hogy lassan az összes fuvart Wáberer György úr intézi 4500 darab folyamatosan kint levő kamionjával. Mindezt úgy, hogy az emberei bár külföldön dolgoznak, magyar fizetést kapnak, és így féláron furikáznak pl. egy münchen-frankfurt német belföldi fuvarral? Maradjunk annyiban, hogy csatlakoztunk valahova, amivel elfogadtunk bizonyos feltételeket. Bárkit kiszorítani a kormánynak nem csak hogy nem feladata, de kőkeményen jogszabályokba is ütközik.
Nemcsak hogy nem fog idejönni vállalkozni senki, de komoly (vesztes) pereknek is elébe nézünk...

Punetti kapitány 2015.04.24. 14:57:38

Engem az érdekelne, hogy ha a százkilencvenkét centis, harminchat évesnek fél kiló húsból csinál a poszter bolognait, és elmegy három napra, akkor mit fog enni másnap vacsorára szerencsétlen ura?

jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2015.04.24. 15:10:58

@korondisz:

Jajj, de nagyokos itt valaki :) A németek bevezették a kötelezően előírt minimum bérszintet az országhatárikon belül (elárulom, pont a külföldi kamionosok miatt), a franciák, belgák bevezetik a 45-ös pihenő kivételének tilalmát országaikban, ha azt a jármű vezetője nem egy hotelben teszi (ne menjünk bele, mennyire életszerű a kamiont őrizetlenül hagyni erre az időre...). Úgyhogy, csibém, ez pont a külföldiek kiszorítását célozza, kormányzati szinten, a "magas kultúrájú" nyugati országokban, az EU-klubbon belül...Máshoz is ennyire értesz? :)

Amúgy a poszt jó, a sok ballibdemó meg csak azért hisztizik, mert magára ismert... :)

korondisz 2015.04.24. 15:15:57

Én simán elfogadom hogy te és a hozzád hasonlók azerbajdzsánhoz és törökországhoz csatlakozzanak...Mi többiek maradnánk inkább nyugat. Mindenkinek jobb lenne.

konrada 2015.04.24. 15:20:03

@korondisz:
A példa nagyon jó, mert a német kormány pont most akar(t?) olyan rendelkezést hozni, melyben a wáberer féle keleti fuvatozókat kiszorítani egy olyan szabályzással, hogy német úton csak német bérnek megfelelő jövedelemért vezethet a sofőr...

Azaz a piacvédelem működik ott is, és mint írtam, nem nagyon hagyják arrafelé, hogy más országok beszivárogjanak olyan területekre, melyben a hazai ellátás a fő prioritás. (Többek közt a Tesco mélyrepülése is akkor kezdődött, mikor az amerikai, és német piacra akart betörni, mert mindkettőről kigolyózták.)

...szóval csatlakoztunk, de ez nem azt jelenti, hogy elfogadjuk azt, hogy vannak egyenlőbbek, mert ha csak az egyiknek szabad, a másiknak nem, úgy az csak szép szöveg, megvezetés. (Lásd pálinkafőzés: amit az osztráknak lehet, a magyarnak nem, és az indok: csak.)

...de nem kell azért úgy beijedned: nem a kigolyózásról szól ez, csak a feltételek közelítésről. Mert ha egy kereskedő cég nem akar adót fizetni, s ezt a nemzetközi hálózatát kijátszva teszi, akkor keresni kell azt, ahol nem tud kibújni. Ettől még nyugodt lehetsz, nem fog tőlük arányaiban több adó befolyni, mint a sarki kisközértből, mert az utóbbinak nincs sok lehetősége a jövedelmet átmosni svájci és egyéb számlákon keresztül.

...egyébként meg: a kiskereskedelem nem az az üzletág, ahol 20-25 évben szokás gondolkodni.
Hiszen az infrastruktúrájának kialakítása - egy nagyobb könnyűszerkezetű csarnok, bele lizingelt boltberendendezés elég alacsony költség a forgalomhoz képest.
Ezért ha max. 2 évenbelül nem tudja kitermelni az árát, úgy hibásan lett megtervezve, mert a befektetők nagyjából ezzel terveznek. Így ha egy kereskedő cég nem tud 2-3 éven belül nyereséget termelni a tulajdonosnak, úgy kivonulnak belőle. (Az más kérdés, hogy annak optimalizálására mit játszanak el.)

korondisz 2015.04.24. 15:35:29

Két éven belül kitermelni az árát??? Talán a forgalom nincsen annyi addig...
Tudom egyébként hogy próbálkoznak a wabererssel, de az sem fog sikerülni, mint ahogy orbán ármánykodása sem. Belgiumot egyébként sem túl nehéz negyvenötösre kikerülni...Tegyék hozzá a wabi azért sem jó példa, mert ő aztán tényleg nem visz oda semmit, még a munkaerőt is importálja és rengeteg helyi munkát veszélyeztet. Nem úgy mint mondjuk az auchan...
Tovább vitatkoznunk felesleges, mert én egy olyan európában hiszek, ami valóban egyesül, úgy mint mondjuk az usa. Ott sem nézi senki, hogy a vállalkozó texasból vagy ohioból jött-e. Véleményem szerint, ha a mostani válság nem lett volna, ez meg is valósult volna rövid időn belül. A válság viszont sokakat önzővé, kapzsivá és bizalmatlanná tett, évtizedekre eltolva ezt a lehetőséget. De a remény még megvan, úgyhogy nem fordítunk hátat veletek kelet felé:)

igazi hős 2015.04.24. 15:44:29

Ez most irónia akart lenni? Annak vacak.
Reklám akart lenni? Annak szar. Legalábbis nem érzek késztetést ettől, hogy bemenjek egy CBA-ba.
Valós életből vett történet? Akkor a poszternek elég szar.
Egyrészt valakinek ekkora sokk egy vásárlás? (Tizenévesen először kotont venni, az elég feszült állapot, de semmi a posztban szereplőhöz képest.)
Másrészt 36 éves embert nem lehet magára hagyni 3 napra? A nagyobb fiam épp a fele, de ha némi készpénzzel otthon hagynám egy hétre, akkor sem halna épen. (Persze fele időben főtt tésztát vagy rizst enne, a másik felében meg mirelit lazannyát, de nem kéne azon izgulnom, hogy eszik-e meleg ételt.)
Harmadrészt létezik, hogy ennyire nincs felkészülve egy háziasszony? (Ha a pasi 36, akkor gondolom ő sem 18 éves, inkább 30+.) Ha ebben a percben bezárnának minden boltot,a feleségem akkor is egy hétig meleg kaját tudna adni, abból ami otthon van.
Szóval elhiszem, hogy ez egy valós poszt, de ez az összes lehetőség legrosszabbika.

igazi hős 2015.04.24. 15:52:18

@konrada: "Ezért ha max. 2 évenbelül nem tudja kitermelni az árát" Szerintem -fogalmazzak finoman- nagyon távol állsz a valóságtól. Ha valaki bérli az üzletet és a 3. évben nyereséges, akkor már ügyes volt, feltéve, hogy nem egy működő, azonos profilú helyet vett át. Ha saját üzletet épített, akkor azt nem lehet 5 év alatt kitermelni, de még 10 alatt se könnyű.

kondibandi 2015.04.24. 16:13:16

Fél kiló darálthúst 3 napra ráadásul úgy, hogy reggel-délben-vacsira meg tudja enni? Nagyon szeretheted ezt az embert hallod-e, el ne kényeztesd!

Zsuzsi25 2015.04.25. 21:26:37

@saci02: Sanszos. A sparban most volt akcios a talcas daralthus. 400 ftert vettem tegnap. Isteni finom bolognai keszult belole ma. Semmi baja nem volt.
süti beállítások módosítása